dilluns, 26 d’abril del 2010

La Font de Can Planes

Roca Foradada prop de la Pedra de l'Escorpí

Avui parlarem d'aquesta font de la Roca del Vallès, un indret d'aquells que caldria recuperar perquè el seu estat actual és lamentable.

Però si fem esment d'aquest racó també és per parlar del dolmen de Can Planes, i de la Pedra de l'Escorpí que si que val la pena visitar i que són nomès a uns centenars de metres de la Font de Mansa i per tant de l'itinerari "Grans arbres pels voltants de Sant Bartomeu de Cabanyes" d'agost de 2009.

Per tant, avui aquest itinerari el presentarem com una possible extensió d'aquesta ruta.

Per arribar al punt d'inici, ens dirigirem al cementiri de la Roca i una mica abans vinguent del nucli urbà ens trobarem una indicació cap a Can Planes per on girarem. Uns metres més endavant deixarem el cotxe aparcat a la cruïlla dels carrers Rocatomba i Girasol.

Comencem a caminar tot pujant pel carrer Rocatomba, tot seguint les marques del PR-36 i del Meridià Verd. Quan s'acaba l'asfalt i comença un camí de terra tenim unes bones vistes de Santa Agnès de Malanyanes.

Abans d'arribar a una mica de prat obvíem un camí que marxa a mà dreta, contínuem endavant i ara sí vuitanta metres més enllà, girem a la dreta i dos-cents metres més endavant arribarem a la Font de Can Planes.

Font de Can Planes: Sempre l'he vist rajar. Ara dels dos bocs de "plom" que té, nomès un d'ells té un rajolí per sota el nivell de l'aigua. L'indret està ple de pintades i bruticía. Sens dubte La Roca s'esta deixant perdre un racó que segurament ha sigut testimoni de moltes fontades.

Ara desfem els dos-cents metres i tornem a la pista principal, si giressim a l'esquerra en tan sols cinc minuts més de passeig tornaríem al cotxe. Però nosaltres girarem a la dreta fins arribar a la Font de la Mansa.

Sempre seguirem les marques del meridià verd. Així 150 metres més endavant la nostra pista marxa a l'esquerra, deixant a la dreta el mas de Can Planes. Cinc-cents metres més enllà arribem al dolmen de Can Planes.

Es tracta d'un dolmen del tipus denominat de petita galeria catalana i que conserva cinc lloses de les que formaven la cambra sepulcral. Es calcula que els jaciments megalítics que hi ha per la zona estan datats entre el 2500 aC i el 2000 aC.

Desprès de visitar-lo contínuem amunt, obviant els camins i corriols que ens menen a banda i banda, fins arribar a la Pedra de l'Escorpí que la trobem a la dreta sis-cents metres més endavant. Tanmateix, per un corriol que surt del costat de la pedra, en pocs metres arribarem a una Roca Foradada de petites dimensions.

La Pedra de l'Escorpí, és una agrupació de roques granítiques que potser també es va fer servir com a lloc d'enterrament ara fa més de 4000 anys.

Ara des d'aquest punt fins la Font de la Mansa, nomès ens restaran 700 metres de pista.

Per tant, des del carrer Rocatomba, on hem aparcat el cotxe fins la Font de la Mansa, desviant-nos una mica per visitar la font nomès tenim que caminar 2 quilòmetres i mig.